Thursday 11 October 2018

USIA MUDAMU DIHABISKAN UNTUK APA?



Assalammualaikum w.b.t

Uishh seram
Risau Dhuri bila bab ni sebab masa muda banyak berhuha je 

Dulu bila Dhuri ambik degree dalam science computer dan terlintas benda ni dalam kepala mula la serabut perut. Sebab to be honest, Dhuri takde la minat sangat programming dan bab berkenaan komputer ni.Tapi bila ada ilmu kita wajib amal. Kalau tak di amal nanti di akhirat akan di tanya. So masa tu Dhuri terfikir macam mana lah dengan ilmu ni aku nak sumbang sesuatu pada agama? Aku dah lah tak minat sangat. Nanti Allah tanya kat padang masyar nak jawab apa?
.

Sampailah satu saat Dhuri ubah cara fikir. Ilmu ni mungkin tak menjadikan aku programmer yang power dalam dunia tapi dengan tamatkan belajar dan genggam degree, aku boleh dapat kerja yang baik. Aku boleh tolong mak abah aku keluar dari kemiskinan. Aku mungkin tak mampu sumbang banyak pada agama dengan ilmu ni sebab aku tak pakar tapi insha Allah aku mampu senangkan mak abah aku. Dapat berbakti pada mereka. Dan sejak tu hati jadi lebih tenang sikit 

.

So masa cari kerja pun Dhuri tak apply untuk post programmer or buat sistem apa2. Sebab dah tak berapa minat jadi tak boleh lah nak paksa. Tapi Dhuri mintak kerja yang lebih rileks dan ada sangkut paut sikit je. Lebih kepada support system la kira nya. Atleast hati dan otak tak sakit hadap coding pelik2 

.

Dan Alhamdulillah disebabkan bekerja dapat lah bagi duit belanja bulan2 kat mak abah. Dapat ringankan beban mak abah. Dapat bagi mak abah selesa di usia tua tanpa risau fikirkan pasal duit. Dan bila buat bisness Shaklee Dhuri rasa lebih bermakna sebab Dhuri dapat banyak ilmu berniaga dari upline dan dengan ilmu tu Dhuri boleh sampaikan pulak pada orang lain dan mereka boleh dapat income bila apply ilmu tu. Perasaan dia macam lega sangat tau. 
.

Finally Dhuri boleh cakap dengan diri sendiri atleast aku ada sesuatu yang aku buat pada usia muda aku ni untuk tolong orang lain. Kat Malaysia ni ramai sangat orang yang susah. Yang ada macam2 masalah hidup. Ada yang sampai nak beli susu anak pun takde duit Jadi bila dapat ajar dorang ni berniaga dan tengok sendiri betapa gembiranya dorang bila dapat side income hasil berniaga memang perasaan tu speechles. Kita tahu kita buat benda yang baik. Yang akhirnya ada manfaat pada orang lain selain ahli keluarga kita
.

Impian Dhuri lepas ni dengan bisness Shaklee ni Dhuri nak tolong lebih ramai lagi dan senangkan mak abah lebih lagi. Sampai satu tahap mak abah nak beli apa pun tak payah risau. Cakap je insha Allah terus dapat. Siapa yang rasa berniaga ni hanya dapat penat dan letih je actually it is beyond that. Atleast for me. Perasaan dapat menyumbang sesuatu untuk perubahan hidup seseorang tu sangatlah best



Till Then Bye ~~


No comments:

Post a Comment