Monday 11 January 2016

Honeymoon Di Krabi - DAY 1

As'mualaikum w.b.t

haha, ape tebiat lah kan..dah nk dua tahun kawen, tibe2 lak nk bercerita pasal memori berkasih..opsss memori berhanimun ni...hehe...saje la..xde niat ape pun..boring2 ni, keje ofis pun dah siap...so carik la satu topik yg paling best untuk dikongsi kt blog ni...untuk tatapan anak cucu cicit nnt... ;p

topik kahwen aku x best sbb bnyak sgt isu x puas hati..so yg tu kiv..cite part yg paling best iaitu honeymunn to the moon...

sebenar nye, lepas je majlis kahwen belah aku...opss fyi, kitorg cuma buat satu majlis je iaitu belah aku je..belah wan x buat..jimat budget...so lepas majlis, mmg plan untuk honeymoon la..minggu pertama tu, kitorg pegi langkawi...yg ni pre-honeymoon...haaaa kemain kan siap ade pre lagi...yg pre-honeymoon ni pergi skali dgn ana n hairie...x bnyak belanja pun, cuma kuar duit untuk tiket flight dgn duit belanja je...hotel pun seratus lebih je sbb lepas tu stay kat chalet tnb...nnt ade masa aku review..

lepas balik dr langkawi tu..dalam 3,4 hari lepas tu...kitorg terus fly ke kerabi...which is our true destination for honeymoon...hehe...tiket aku dah beli lama dah..sebelum kahwen lagi..tggu air asia buat promotion..dapat harga 399 kot untuk dua org pergi balik...aku masih simpan lagi boarding pass kitorg smpai skrg..hehe


punye nak cerita, yg kitorg pegi tarikh 16 mac smpai 20 mac 2014, 5 hari 4 malam...flight pegi kitorg ambik pukul 6.35 pagi...smua ni aku yg decide...wan mmg serah bulat2 kat aku...smua itenerary aku yg buat, die approve je...mmg senang keje aku...sbb aku mmg suke bace blog, bace review org2 yg dah penah pegi lepas tu pilih sndiri tempat yg memenuhi selera dan kehendak aku..hehe...tp tu cerita time sebelum kawen la..skrg, lepas kawen ni, bnyak tempat yg aku cadang kne reject mentah2 dgn laki aku tu...bnyak pulak pantang larang die skrg...luar negara xnk, dlm hutan xnk....

okeh smbung balik,..so malam sebelum berlepas tu..wan seludup masuk bilik sewa aku...masa tu kitorg belum dpt rumah sewa lagi...jd kene la pandai2 nk hidup kan...kebetulan rumah sewa aku kt damansara utama...mmg lokasi strategik...nk kemana mana sng...malam tu packing barang2...ade 3 beg yg kitorg bawak..2 backpack..satu hand carry..tido sekejap je malam tu..nerves nk naik kapal terbang punye pasal..kebetulan, isu pasal mh370 tgh hangat pulak time tu..mmg tawakal jela...pukul 4 pagi kot kitorg bertolak..kalau x silap la..sbb bnda dah lama kan..urat pun dah bnyak putus time bersalin bunga dulu..jd bermasalah skit nk ingat mengingat ni..kitorg gerak naik kerete je smpai bandar tasik selatan..paking kereta kat sane...lepas tu terus beli tiket bas untuk ke klia...x silap, bas paling awal pukul 5 pagi...perjalanan dlm setengah jam je...5.30 pagi kitorg dah smpai klia dah.. x sempat breakfast pun...terus check in...pukul 6 solat subuh, gate bukak terus kitorg beratur nak naik kapal terbang..seronok betul time tu..sebab subuh2 lagi dah merasa perjalanan naik flight kn...dgn kabus, dgn sejuk nye..hehe..perjalanan ke krabi mengambil masa satu jam 20 minit kalau x silap..jadi smpai sana, kalau ikut waktu malaysia pukul 8, tapi sebab thailand lambat sejam dr Malaysia, jd kitorg smpai lebih kurang pukul 7...

Airport Krabi kecik je...beratur pun x lama...kitorg decide untuk ambik shuttle bus je, sebab lebih murah lagipun style bus die mmg akan berhenti di setiap hotel...so x payah lah nk bazir-bazir duit ambik teksi kan...2 org je pun...


dalam shuttle bus...perjalanan dalam sejam kot....pemandangan bosan skit, sbb pekan krabi lebih kurang pekan mati je...dah smpai Pantai Ao Nang nnti baru best skit...meriah..

Hotel Pertama yg kitorg booking adalah Hotel Ao Nang Smile...mmg sakit kepala jugak baca review org pasal hotel2 kt Ao Nang ni...tgok agoda pun hari2...bukan ape, sbb xnk tersalah pilih...hotel kt sni mmg banyak n semuanya murah2, besar2...cuma kalau boleh, carik yg dekat dgn McD..menghala ke pantai...sebab mudah nk jalan kalau nak ke pantai, kedai cenderatamata, kedai makan pun bnyak...jalan kaki je, x prlu smpai nk sewa tuk-tuk (teksi motor di krabi)...


bergambar di depan hotel...masa booking, aku remark suh arrange utk honeymoon...sudahnya die bg kitorg tgkat atas sekali...jenuh la nk naik turun tangga..haha...tp view cantik la..bilik pun sgt puas hati sbb besar...

masa smpai hotel ni, masih awal pagi lagi...disebabkan aku dah bce bnyk pengalaman org, so aku pun tanya la kat receptionist tu boleh tggalkan beg x...die kate boleh..so kitorg pun tggal kan jela beg kat situ, n pegi jalan2 carik breakfast...niat nye nk beli toiletries jugak sbb sabun mandi, pencuci muka aku sume dah ke tong sampah time nk check in air asia...sedihhh...


Menghabiskan masa dgn bersantai santai kat tepi pantai...haaa kn dah ckp, booking hotel yg menghala ke pantai..jalan kaki je dah boleh hirup angin laut...lama jugak kitorg duduk sni, sbb xtau nk buat ape...yg aku bace pulak dr blog2..kata aktiviti kt Ao Nang ni smua start awal pagi..sebelum pukul 8...jd kitorg nye plan haritu just buang2 masa mcm tu jela...

Dah Agak2 kol 11 camtu..kitorg pun gerak la g mencarik makanan untuk lunch...jumpe satu restoren tomyam ni, baru nk bukak, sedang elok la...kitorg 1st customer die..


Ye, muke laki aku sgt teruja dpt makan tomyam kat thailand...haha


Masa tu sng lagi nk kire rate duit kite..mcm kat ats ni...149 bath tukar duit Malaysia, 14.90...haa cmtu je kirenye, masa tu duit Malaysia x jatuh menjunam mcm sekarang la...kalau sekarang, mau kene bawak calculator...heheh


Lepas makan, g balik kt hotel, receptionist tu kate dah boleh masuk bilik...dpt masuk awal la kira nya, rezeki....ni view dr bilik kitorg...cantik...rindu nye nk tgok bukit besar tu lagi....



lagi gambar bilik dgn honeymoon decoration style....hehe...jgn tanya harga bilik semalam, sbb aku dah x ingt...kitorg stay sini untuk 3 malam je...hotel 3 star je tp luas, siap berbalkoni mcm 5 stars kat Malaysia. Berguna tau balkoni ni sbb lepas aktiviti basah2 tu, boleh basuh baju and ampai kt situ, cepat je nnti kering baju...

Sebelum tu, Masa kitorg tgh tggu receptionist tu uruskan pasal check in...die ade bg kitorg satu menu untuk aktiviti2 di Ao Nang ni...n seperti biasa, disebabkan aku dah bnyak bace pasal trip to krabi ni so aku tau lah, yg kalau kite booking trip dr hotel, harga lagi murah compare dgn beli kt agen luar...sebab tu jugak la aku x beli time jumpe2 kat tepi jalan td, mmg nk beli dgn hotel...

satu yg aku terlepas dr pembacaan kt blog2 lain...rupenye ptg pun ade aktiviti jugak..cuma nye bukan aktiviti pantai la...mmg bertuah la kitorg kan..terus je kitorg booking ptg tu untuk elephant trecking, esok untuk 4 island dan lusa nya untuk phi-phi island...cukup 3 tempat yg hot2 meletup time tu...

Naik bilik, rehat2 sekejap...pukul 2 turun bawah, sbb van yg nk bawak utk aktiviti elephant trecking tu dah smpai...


haaa..dlm van pun sempat lagi bergambar...almaklum la, honeymoon kan....ape lagi nk buat...haha


First destination.....tengok anak gajah!!...aku dah lupe nama anak gajah ni sape...nama je anak gajah tau tp saiz dah lebih dr bapak gajah ni...hehe...comel die, mcm2 aksi die buat...bile settle satu2 aksi tu kitorg akan tepuk tgn, n die akan dpt upah pisang...


berani nye aku membelai-belai belali anak gajah ni kan....hehe...nk ambik gambar punya pasal...


laki aku pun nak jugak....kenang kenangan....kemain mesra lagi tu ha...


dah puas bergambar, kite menunggang gajah pulak...yg kali ni bukan anak gajah ye, mmg daddy gajah....memang seronok la sbb gajah ni jalan die terkedek-kedek...tinggi pulakk tu...perjalanan merentasi belukar kecil, ade tasik...suasana kampung la..


Haaa inilah dia antara laluan gajah2 tu...memang tersinggul singgul kitorg kat atas bdn gajah ni...


Tapi bila lama-lama naik, aku jadi kesian pulak dgn gajah ni....sebab nye yg bawak tu akan pukul die setiap kali die nk belok ke kiri atau ke kanan, atau setiap kali gajah tu berhenti bile die nk makan pucuk2 daun...aku jadi sedih time tu sbb tgok kt telinga gajah tu bnyak kesan2 kene pukul...yelah die kn gune besi...so aku dah nekad, lepas ni sebarang aktiviti yg menyakiti haiwan mcm ni, aku xkan join lagi..aku x boleh la benda2 cmni..aku ni kan hati penyayang..biarlah ini jd memori pertama dan terakhir aku menunggang gajah.....


Tempat untuk naik dan turun dr gajah...tinggi tau...kenangan terakhir...bye-bye gajah...pasni xmau tunggang kamu dah...



Destinasi kedua kitorg adalah tiger cave temple....x bnyak pun yg boleh di buat kat sni selain bergambar sebab nye kawasan temple kn...rumah ibadat sami2 kat sini...n kitorg pun x terasa mcm nak jalan2 sgt...jadi just duduk kat luar, bergambar n borak2 jelah dgn driver van tu...jgn x tau driver van tu boleh jugak ckp bahasa melayu skit2...mungkin sbb dah sempadan kot...


bergambar kt pintu masuk tiger cave..bnyak anak tangga kalau nk mendaki smpai ke atas ni...lebih kurang mcm kt batu cave la....org kate kalau dah smpai puncak tu, boleh tgok pemandangan cantik...ntah, masa tu kitorg x rase nk naik pun sbb mcm curam je...


bergambar berdua....hehe

x lama pun kitorg kat sni, die bg sejam je kot..lepas tu balik..time nk balik ni ade satu couple tu x muncul2 walaupun dah 10 minit kitorg tggu, n driver van tu dah pegi carik kat dalam...so terpaksa jela tggal...sbb dah ptg..nak balik dah...


Yeayy nak balik dah....berakhir dah satu aktiviti di hari pertama di krabi...sebenar nye kitorg rugi skit sebab book aktiviti ptg, jadinya untuk elephant trekking ni die sempat cover dua aktiviti je, naik gajah dgn pegi temple...kalau book dr pagi, boleh pegi 4 tempat, 2 lagi tempat ialah emerald pool dgn hot spring...yg emerald pool tu org kate cntik..air die warna biru kehijauan...xpe lah xde rezeki kan, syarat untuk pegi lagi sebenar nye ni..haha

sampai hotel lewat ptg tu..kitorg rehat2 kejap, kol 8 baru keluar carik makanan untuk dinner...sebenar nye x susah pun nak carik makanan halal kt krabi ni sbb majroti kedai kt sni mmg halal, 



inilah dia dinner pertama kitorg...pancake pisang...masa tu agak femes di krabi pancake ni...rata2 blogger memang suruh carik pancake ni...masa kitorg beli tu sbb first time makan, jd rasa la sedap...rasa x cukup..hehe...agak pelik jugak kn dinner kitorg makan ni je..haha...ntah lah mood honeymoon terlebih sgt kot smpai x rase lapar :p


bersantai di tepi pantai sambil makan pancake, minum air kelapa, lama jugak duduk berembun kt sni, lepas tu jalan kaki balik hotel n zzzzzzzzzzzzzz.....

esok nk kene bangun awal sebab ade aktiviti kedua menunggu.....yg tu sambung kat day two pulak la nnt ye....

daaa~~

No comments:

Post a Comment