Thursday 23 June 2016

Review Set Berpantang Nona Roguy



Assalammualaikum w.b.t

Sorrylah lambat sikit update. Berpantang kali ni aku memang gunakan Shaklee dan NR sepenuhnya. So aku review NR dulu. Cuma untuk mandian dan minyak aku tmbah lotion mustajab dgn rempah mandian TYT. 2,2 ni aku guna sebagai backup je takut NR tak cukup. Sebab aku tgok packaging die pun kecik2 comel je. Tapi Alhamdulillah cukup, siap berlebih lagi...


Lepas 3 hari berurut aku tambah beli air akar lagi. Yang 15 peket punye dengan Nu3med. Ni semua gara2 terpengaruh dengan kak syima tukang urut aku tu. hehe... Kak syima ni die confinement lady dari BBC. Best die urut....



Nu3med ni campuran gamat dengan madu. Bagus untuk bagi luka cepat elok. Aku makan dua kali je lepas tu tak makan dah. Rasa die sedap, boleh telan cuma aku yang sengaje skip..

Produk NR yang lain smua aku suka. Uncang cuci herbanika sepatutnya untuk cuci bahagian bawah je tapi aku buat terus from top to toe. Dari basuh rambut sampai ke bawah. Aku gune lepas herba TYT tu habis. Satu peket aku guna untuk dua hari. Pekat uncang cuci ni. puas hati la! Mandi dalam pantang pun bukan nya banyak mana. Satu besen je. Luka kt bawah tu pun cepat elok..

Krim2 herba die as expected la...mmg best! Krim barut tu memang aku pakai dua kali sehari sebelum berbengkung. Pagi dengan malam sebelum tidur. Habis kuning2 bengkung kakak ku. Huhu ampun...

Perut cepat turun nya. Kira rahim cepat kecut la. Cuma ramping tu taklah sangat. Maybe sebab aku pun minum air segogok terus lepas makan. Then terus baring susukan anak. So payah skit la kan kalau dah gitu gaya hidupnye. hehe...
Tapi takpe...akan ku usahakan untuk kempiskan perut ni. Sekarang ni pun dah consistent ambik lecithin, ok yg tu entry lain nnti

Minyak herbanika die..terus terang memang tak rasa panas. Die cuma bau rempah mcm tu je. Tapi kalau ikut explanation dari BBC, dia akan rasa berangin kalau bahagian tu sakit. Kalau urat smua ok, then die takkan rasa pape. Ade satu hari tu, tengkuk aku sakit sebab tak cukup tidur, and bila sapu memang rasa berangin. So aku assume explanation BBC tu betul. Aku sapu kat pinggang, peha, tapak kaki dengan kepala 2 kali sehari. Pagi dengan malam. So in between tu kalau aku gi toilet ke ape aku akan gune lotion mustajab tu je. Pesen aku ni setiap kali lepas gi toilet aku memang akan sapu minyak panas kat tapak kaki dengan peha sebelum pakai stoking.

phytonatal dengan air akar. 2 kombinasi ni dikira master piece utk NR. Ape yg boleh aku katakan, masa aku guna dalam set bersalin tu....aku ok je! Badan berpeluh2 lepas minum air akar. Memang rasa tak selesa tapi aku boleh tahan. Pembuangan lawas. Badan ringan. Semua ok la...

tapi....bila aku start je minum air akar yang dari kotak aku add on tu, taktau lah kenapa badan aku tiba2 naik ruam2 kecik yang gatal. Sangat tak selesa!! 

Bayangkan lepas je minum air panas, aku akan start berpeluh dan masa tu lah tibe2 leher aku jadi tompok2 merah. Aku dah la seriau sikit part leher gatal2 ni sebab teringat kenangan kena gegata dulu. Serius sangat tak selesa. Sampai kene masuk dlm bilik, bukak kipas sambil menggaru. Habis peha2 aku naik bintat2 kecik tu. Yang peliknya die tak semua tempat. Cuma kat leher, dada, peha dengan ketiak je. Bila aku tanya pada kak ice. Ini jawapan die...




Ni soalan pertama yang aku post kat group. Sebab aku pun risau la jugak kalau gatal2 aku tu tanda meroyan kulit..



Jawapan kak ice. Itu adalah healing crisis...

Pada mula nya aku boleh terima yang aku alami ni adalah healing crisis. Tapi semakin lama semakin pelik pulak aku. Takkan healing crisis lama sangat??? Masa tu dah lebih dari 2 minggu aku kena gatal2 ni. Dah start rasa ragu2 time tu. So aku pun search kat group tu pasal healing crisis dan surprisingly ramai kot yang kene healing crisis gatal2 ni. Ada yang kat tangan saje lah. Kat kaki, kat private part (yg ni aku rasa paling horror) dan yang paling teruk baby yang naik ruam. Kesian sangat aku tengok baby tu. Habis ruam muka and badan die. Aku tengok pun dah rasa tak selesa apatah lagi baby sekecik tu. Kesian...

And suddenly aku jumpe ni...


Aku rasa betul apa yg die cakap tu. Tak mungkin NR sesuai untuk semua orang. Kalau dah tak sesuai kene la move on dan cari produk lain yang ok degan kita kan. Aku sendiri pun tak bape faham kenapa ada ibu2 yg sanggup bertahan smpai 6 bulan, 9 bulan sedangkan aku sendiri nak bertahan untuk beberapa minit pun aku rasa tak boleh dah. Memang kuat semangat dorang ni...

Kebetulan pulak time tu tengah tayang cerita all bitter is sweet..pasal perubatan cina. And topik dia pasal gatal2 ni la. Dari segi perubatan cina benda ni berkait dgn angin sejuk angin panas. Mungkin betul jugak sebab time tu cuaca mengalami perubahan dari sgt panas ke sejuk berangin. Badan orang lepas pantang pulak sejuk. Herba ni walau BBC claim tak panas tapi bagi aku herba tetap panas. Sebab kalau tak, takkan kite rasa bahang lepas minum sup or makan kari kan..Sebab rempah ratus tu la. Jadi pertembungan2 tu la yg boost gatal2 ni untuk keluar...

Jadinya aku bertahan smpai habis pantang je. Lepas pantang aku dah tak continue minum akar dengan phyto lagi. Walaupun aku ada sekotak lagi air akar tu. Aku continue shaklee je sebab yang ni memang langsung takde effect kat aku macam NR tu. Aku ada review kisah aku berpantang dengan Shaklee kat sini


And yang ni pulak komen kak ice time die buat survey pasal healing crisis ni..


Aku taktau nak komen ape sebab memang kenyataan nya time pantang aqeel ni darah nifas aku banyak keluar kalau compare dengan time bunga dulu. Tapi untuk teruskan...hurmmmm fikir dulu...

Pada yang lain jangan takut jangan risau. NR sangat best sangat ok. Banyak membantu dalaman kita wanita ni. Cuma part healing crisis tu jela. Tapi dun worry tak smua orang kena, and tak semua kena lama. Pandai2 la jaga pemakanan masa mengandung waima smpai bila2 sekalipun sebab kita nak sehat. Orang perempuan ni banyak tanggungjwb. Lebih2 lagi pada keluarga. Suami, anak2 boleh jatuh sakit. Tapi kita tak boleh sakit..

Renung-renungkan dan selamat beramal.....

daa~~



















No comments:

Post a Comment