Monday 2 November 2015

Jantina Adik Baby

Assalammualaikum w.b.t


haha comel kan gambar kat atas...kandungan baru 17 minggu hati dah tertanya tanya baby ape dlm perut ni...i guess it normal la kan..anak 1st ke anak 2nd ke kite mesti x sabar nk tau gender die...anak 1st mungkin x kesah sgt bile anak 2nd, ade debar skit sbb nk tau sama ada kita bakal dpt sepasang atau bakal dpt kwn bergaduh si sulung...hehe

org kate kalau anak lelaki 17 minggu ni dah boleh nmpak dah sebenarnye, tp haritu scan kt kk seram pulak nk tanye doktor...kalau pegi scan kt private skrg rase rugi pulak sbb kebarangkalian doktor ckp x nmpak tu tinggi...hehe...lgpun 2 minggu lagi nk kene repeat scan lagi...so sabar jela...owh btw, last time jumpe doktor haritu doktor pesan utk dtg semula 2 minggu lagi utk repeat scan and bawak buku merah yg lame sbb die nk tgok previous record..dia nk confirmkan aku betul2 ade gbs atau x...lgpun dr result scan baby mcm progress lambat 2 minggu...hati aku risau jugak sbnr nye sbb last scan kt hospital sg long haritu date baby dgn last period aku masih selari...tp bile fikir balik bunga dulu pun setiap kali scan doktor kate kecik 2 minggu,,,kecik 3 minggu..so aku mcm tenang skit la....hopefully xde pape...sebelum keluar, doktor advise utk pegi hospital kalau berlaku apa2 pendarahan.

okeh back to the topic...since its too early to know baby's gender trough scan so aku saje2 la google tips org2 lame ni ha....so nnt boleh la kite compare betul ke tidak...haha....lets cekidaut..

Anda lebih berkemungkinan mengandungkan bayi lelaki jika...
Ini adalah beberapa kepercayaan yang paling biasa didengar mengenai mengandungkan anak lelaki.

  • - Kadar degupan jantung bayi anda kurang daripada 140 degupan seminit.
  • x pasti la sbb check kt kk xde lagi dgr degup jantung tu....mungkin next checkup boleh update..
    dah check..tp baru sekali je check...118

  • - Perut anda “rendah”.
  • rase mcm biasa je...tp yg sbnar nye xtau nk tgok cmne...haha

  • - Anda sangat berseri-seri ketika hamil.
  • Boleh kate langsung x berseri...kusam je muka ni, jerawat kecik2 pun dah penuh satu muka...malas giler nk makeup...

  • - Anda tidak mengalami mabuk hamil dalam trimester pertama kehamilan.
  • mabuk....mane boleh x mabuk aku ni...cume kurang skit la kot dr bunga dulu tp still aku kategori kan sbgai teruk sbb aku mmg lemah giler...n pemalas giler...smpai harini pun aku x penah lagi masak...masuk dapur pun nk cpt2 je keluar..wan yg kne masak hari2..haha

  • - Payudara kanan anda lebih besar daripada yang kiri.
  • biarlah rahsia...tp bnda ni cam xleh ikut sgt sbb bunga still lagi menyusu kdg2 n aku pulak mmg lebih selesa bg dia belah kanan...so xleh nk ambik sbgai testimoni...hehe

  • - Anda melihat diri anda di dalam cermin selama sekurang-kurangnya seminit dan anak mata anda membesar.
  • x test lagi...nanti aku try...hehe
      dah test...x besar pun...haha

  • - Anda mengidam makanan berprotein yang masin seperti keju dan daging.
  • daging mcm x lalu sgt...dulu time ngandung bunga boleh kate hari2 order sup daging...tp yg kali ni bau sup aku x suke...daging pun mcm makan terpaksa2 je...huhu

  • - Tapak kaki anda lebih cepat menjadi sejuk daripada sebelum anda hamil.
  • aku dah rase tapak kaki aku...rase cam biasa je...hehe..tp mane lah aku tau sebelum ngndung dulu die cepat ke lambat ke jadi sejuk kan :p

  • - Apabila anda ikat cincin perkahwinan anda pada benang dan digantungkan di atas perut anda, cincin itu  berpusing-pusing.
  • x penah try tp lepas ngndung bunga dulu budak2 ofis aku ni ade la buat game cmni..ikat cincin pastu letak atas tpk tgn..kalau ikut time tu...mmg lepas membulat die pusing panjang lak....dorg ckp yg bulat anak pempuan, yg pusing panjang anak laki....aku ni sbnr nye xde la nk percaya bnda ni sbb takut jadi syirik tp mmg ade kajian kata emas ni mcm ade skit telepati dgn rahim org perempuan...cube kalau buat kt tpk tgn org laki..mmg xbergerak...tp apepun wallahualam....

  • Kulit anda menjadi kering.
  • kulit aku ni mmg semulajadi kering sbb ade ekzema kn...kulit muka lagi la..dah mcm bersisik kdg2 aku tgok...cmne eh nk buat...hehe

  • - Apabila anda mencampurkan umur anda semasa persenyawaan dengan nombor bulan semasa ia berlaku,  jumlahnya adalah nombor genap.
  • umur aku skrg 28. nombor bulan ia berlaku 7...jadi nya 28 + 7 = 35...nombor ganjil.....

  • - Rambut anda menjadi lebih lebat dan berkilat semasa hamil.
  • rambut aku mmg pattern nipis..lagi la sejak bunga dah pndai menyembur ni..asik gugur je...tp aku suka jugak la tgok rambut aku lepas syampu sbb nmpak cam cantik berseri seri je...

  • - Bulu kaki anda memanjang dengan cepat semasa hamil.
  • bulu kaki x pasti...

  • - Anda lebih mudah diserang sakit kepala.
  • yup...bila x cukup tidur atau panas mula la sakit kepala (sbb tu aku snggup angkat kipas letak belakang workstation aku ni sbb econ opis semput sgt)...mungkin benda ni biasa tp masa ngndung bunga dulu aku x pernah walau sekali pun dpt sakit kepala...pelik kan...Alhamdulillah sgt sbb aku setakat ni bila ngndung je, demam ke selsema ke mmg xde..cuma aku mabuk je... Alhamdulillah 3x

  • - Bantal anda menghadap utara apabila anda tidur.
  • xtau la utara ke timur ke selatan ke sbb xde kompas...henpon aku ni pun bila install kompas, x bergerak jarum nye....

  • - Apabila seseorang meminta anda menunjukkan tangan anda, anda menghulurkannya dengan tapak tangan  menghadap bawah.
haritu doktor ade mintak nk tgok tgn..aku tunjuk dgn tapak tgn ke atas...

  • - Anda tidur mengiring ke kiri.
yup, memang lebih selesa mengiring ke kiri...bila mengiring ke kanan pinggang aku akan cepat lenguh.

  • - Air kencing anda berwarna kuning cerah.
aku tgok mcm keruh je...haritu awal2 mmg xleh minum air...masuk je air mula la loya, pandang air pun rase loya...sekarang ni dah ok skit tp kencing still x jernih mcm time bunga dulu..huhu


  • - Apabila anda makan seulas bawang putih, baunya keluar daripada liang roma anda.
x suka bawang putih...mmg x la nk makan

  • - Perkataan pertama anak anda yang sebelumnya ialah "baba" atau “dada”.
dah x ingat...tp bunga tu mcm2 perkataan dia...ma ma la..a buyer la...ajijah la...

  • - Anak anda yang sebelumnya (jika perempuan) kelihatan seperti budak lelaki semasa bayinya.
ermmm...rambut bunga mmg ada xde je...masa awal2 ritu mmg ramai yg jumpe ingtkan dia laki sbb aku jenis yg  xsuka pakaikan dia aksesori tp pandangan pertama aku pd dia..aku rasa dia mcm anak awal ashari..cun giler....kahkah

so itu yg laki, now lets cekidaut yg perempuan lak.....


Anda lebih berkemungkinan mendapat anak perempuan jika...

Berikut adalah beberapa kepercayaan yang paling biasa mengenai mengandungkan anak perempuan.
  • - Degupan jantung bayi anda lebih cepat daripada 140 degupan seminit.
nanti kite tgok...time bunga dulu mmg always lebih 140

  • - Perut anda bulat.
xtau...time bunga dulu org pndang dr belakang nmpak lebar...


  • - Perut anda “tinggi”.
xtau jugak...huhu


  • - Muka anda tidak berseri-seri.
memang x berseri pun skrg ni sbb jerawat penuh satu muka...tp time bunga dulu rajin jugak aku pakai blusher dgn maskara...yg kali ni mmg malas betul

mcm aku ckp la..mmg aku mabuk teruk start dr 8 minggu dan beransur ansur ok lepas 4 bulan (16 minggu)....tp kn time bunga dulu aku mabuk smpai 9 bulan huhu..

  • - Payudara kiri anda lebih besar daripada yang kanan.
x boleh nk jwb sbb seperti yg telah dinyatakan..

  • - Apabila anda melihat diri anda dalam cermin sekurang-kurangnya seminit, anak mata anda tidak  mengembang.
haah x kembang pun...

  • - Anda mengidam benda-benda manis seperti jus, buah-buahan dan gula-gula.
ermm xde pulak...tp boleh makan la gula2...time bunga dulu langsung xnk makan gula2...tp aku penah la ngidam nk makan kek red valvet..lepas tu wan pun dulu hari2 jemput aku balik keje bwk kit kat la, yogurt la...sume eh manis2

  • - Apabila anda ikat cincin perkahwinan anda pada benang dan digantung di atas perut anda, cincin itu  bergerak ke kanan dan ke kiri.
aku mcm nk try la yg ni....nanti la aku try, pastu update..hehe

  • - Kulit anda lembut.
biasa2 je...tp kn ekzema kt tgn aku mcm xde pulak kali ni, time bunga dulu masa 2nd trimester die muncul..tp mungkin jugak sbb masak..yg kali ni kan aku mmg xde masak langsung..kot nanti2 muncul, xtau la kan...

  • - Anda lebih moody (angin tak baik) daripada biasa.
time bunga dulu aku ngaku la mmg dr awal trimester smpai ujung2 nk bersalin pun mood aku mmg moody je...yg kali ni moody jugak cuma lebih ok la dr dulu...aku seboleh boleh nya cuba utk jadi seorg yg positif sbb aku nk lahirkan baby yg ceria dan positif..hehe

  • - Apabila seseorang meminta anda menunjukkan tangan anda, anda menghulurkannya dengan tapak tangan  menghadap atas.
haah aku hulur hadap atas...tp mmg dah biasa kot dr kecik aku rase..



  • - Anda tidak berbau selepas makan seulas bawang putih.
x suka bawang...x suka bawang putih ke bawang merah ke...

  • - Apabila anda campurkan umur anda dengan nombor bulan di mana persenyawaan berlaku, jumlahnya  adalah nombor ganjil.
haah...mcm kira2 kat atas..no ganjil...eh kalau bunga dulu...hehe
27+ 3 = 30 haaaaaa no genap pulak bunga dulu...hahahaha


menipis tu betul x bermaya tu mcm xde la x bermaya sgt...ok2 je...

  • - Anda tidur mengiring ke kanan.
ke kiri...time bunga dulu aku x ingt la...mcm mengiring ke kiri jugak...hurmm

  • - Bantal anda menghadap ke selatan semasa anda tidur.
hoho...xtau la...

  • - Air kencing anda berwarna kuning samar.
kuning keruh....time bunga dulu jernih...x segan silu aku bwak utk urine test...yg kali ni malu kot...puas aku cover2..haha

  • - Perkataan pertama anak anda yang sebelumnya ialah “mama”.
aiseh....budak aijijah tu mmg suka jugak sebut ma ma ma...

so rasa2 nya yg mane satu? baby boy kah or baby girl kah? hehe...aku pun xtau la...tp instinct mcm baby lelaki....tp instinct aku ni xleh pakai sgt sbb time ngndung kan bunga dulu pun instinct aku baby boy jugak..hehe....tggu 22w nanti eh ibu scan lgi sekali....harap2 dah nmpak la masa tu...sama2 kita nantikan...debar pulak...heheh

daaa~~~

No comments:

Post a Comment