Monday 16 November 2015

Minum Air Gula (MGTT Scan)

Assalammualaikum w.b.t

gambar ihsan google

last friday, seperti yg dijadualkan, aku kene minum air gula n repeat scan, so seawal 7.20 pagi lagi aku dah tercongok kt depan kk batu 9 tu...gate pun x bukak lagi so terpaksa la beratur...yg bestnye smpai awal ni sbb setel pun cepat...kol 10.30 dah setel dah boleh balik rumah tido...sbb aku ambik half day, kalau x ambik half day boleh terus balik opis je...

prosedur mcm biasa je, lepas ambik darah nurse bagi satu cawan besar air gula utk di minum..mcm dalam gambar kt atas tu la...xde perisa...last time masa kt kkia tmn tun, masa 2nd time aku minum air gula tu dorang bagi perisa oren...kurang sedap compare dgn yg x berperisa....kat tekak aku la...so kali ni, aku mmg bersyukur sgt sbb dpt yg x berperisa kn...mula2 aku plan nk minum slow n steady je mcm yg aku buat sebelum2 ni....tp paham2 jela kk batu 9 ni..org nye ramai sgt jd mmg xde can aku nk minum smbil layan perasaan..kene gesa habiskan cepat2...aku minum slow2 smpai setengah cawan pastu terus habiskan sekali teguk...lalok2 aku sekejap..

setel minum air gula, nurse ambik darah sekali lagi pastu aku kuar utk check bp sebab aku kne jumpe doktor utk repeat scan...kali ni ramai yg tunggu turn utk jumpe doktor..jadi agak lama jugak la menunggu...doktor pun scan x selama haritu..haritu doktor lain, yg ni doktor lain...dia scan sekejap je sbb die mcm konfius2 kenapa aku kene repeat scan...bila aku bgtau yg doktor haritu ckp edd aku lari 9 hari...die kata beza 14 hari masih lagi di anggap normal...so aku diam jela...n syukur..


gambar scan adik baby dr kk...x nmpak sgt bentuknya...


klinik buat test darah sekali...darah aku B+ insha Allah xde masalah pasal rhesus

kalau ikut period, edd aku 7 april...kalau ikut kiraan nurse, edd aku 9 april...dr 1st scan masa 10 minggu pulak, edd aku 10 april...jadi doktor kekal kan tarikh edd aku 9 april tu ikut kiraan nurse sbb die kate x jauh beza dgn 1st time scan...sebab tu kita bila tau preggy je, kene cepat2 g scan sbb scan sebelum 12 minggu lebih accurate...bila dah lebih 12 minggu, ketepatan edd tu dah makin berkurangan...mcm aku scan skrg..edd aku dah jauh kpd tarikh 18 april...kalau doktor ambik kira tarikh 18 april ni mmg berjanggut la jawab nye nk kene tggu...hehe...ape pun aku harap baby deliver time 39 week nnt...insha Allah..

so persoalan utama, iaitu gender baby...................................... hahaha.........................................
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
aku pun xtau...sbb x berani tanya...hahahaha
tggu jela scan kt private nnt...puas hati skit nk tanya2 ni....so tgguuuuuuu

ok dah la tu je, bai.


No comments:

Post a Comment