Tuesday 8 March 2016

36 Minggu & Beg Hospital

As'mualaikum w.b.t

Harini officially nya aku dah 36 week..Alhamdulillah, dah full term...ini kalau ikut lmp apps la...kalau ikut kk, hari sabtu ni baru cukup 36 minggu...x kesah lah, yg penting hati aku dah rasa lega skit sbb baby dah cukup bulan...so lepas ni just alert jela dgn apa2 tanda yg muncul atau bakal muncul...


sempat jugak aku google tanda2 hujung kehamilan...ni antara nya:


Berat turun mendadak - memang 2 checkup yg latest ni berat aku x gerak bnyak pun...59.3 pastu 59.9...next week kite tgok sama ade naik sikit atau turun terus..

Kaki surut dari bengkak - x start bengkak pun lagi....
Perut jatuh - rasanya masih padat lagi kat atas ni..
Asyik nak kencing - ye...sejak dua minggu kebelakangan ni...sebelum ni sgt jarang
Perut memulas tapi bila gi toilet, takde apa -memulas jugak tp setakat ni mmg keluar la...haha
Selalu buang air besar - biasa2 je aku rasa...
Hidung jadi pink/kembang - hidung aku memang dah kembang pun sejak 8 bulan.
Keluar lendir macam gam - eeee lendir2 ni geli la
Keluar darah+lendir - xde lagi
Pecah air ketuban - xde lagi..tp kdg2 takut jugak kalau leaking mcm dulu..

setakat ni aku belum lagi berikhtiar secara ekstrem sbb kalau boleh nk deliver baby bulan 4 nnt...bulan ni mcm belum ready..bnyak sgt aktiviti hujung minggu nye...cuma aku ade la sapu minyak kelapa dara kt perineum tu...tp yg tu mmg dr 4 bulan lagi dah buat...

dah hujung2 ni, niat jugak nk buat consistent n lama...tp paham2 jela semangat org pemalas mcm aku ni kn...hangat2 taik ayam je smua, kalau dah malas tu, asal buat 3 saat je pun dah rase lame giler...haha

cuma x dinafikan la...dlm hati tu terdetik jugak kot la terbersalin jugak bulan 3 ni, menggagau pulak kekdahnya...so dlm keterpaksaan, aku paksa kan la jugak mencomplete kan barang2 baby dan beg ke spital..barang2 baby actually ade dua lagi yg masih pending...satu medela purelan, cream untuk nipple crack..yg ni aku plan nk beli online je sbb kat manjaku 49 ringgit...lazada boleh dpt 44 ringgit, free postage...tp tu la smpai harini x berbeli lagi..nk tunggu harga lagi murah, boleh x?????..hehe


kedua, bantal karipap baby...haha..mengada betul, bunga dulu tido x berbantal pun, elok je...yg adik die ni ibu mengada lebih skit sbb tgok bantal karipap sgt comel...tilam baby x beli dah sbb tau x gune pun..lagipun susah kalau nk baring sebelah baby nk susukan die..so alas dgn comforter  je...lebih praktikal...


lain2 barang yg masih belum complete..semua dah cukup syarat, cuma aku nk tambah beli bengkung zap on..ala2 girdle..sbb tgh promosi 36 ringgit je..aku fikir boleh la pakai time balik spital nnt..lepas abis pantang pun boleh cont pakai smpai 100 hari...satu lagi, aku nk beli bengkung baru...sbb bengkung d'herbs yg aku beli sgt la rasa x best nye sbb aku tgok pendek sgt...mcm x lepas bontot je..aku lebih prefer bengkung yg labuh smpai peha..so maybe akan beli satu lagi..order online je..tp x rushing la sbb bengkung d'herbs tu ade..kalau along bg pinjam bengkung die lagi..x jadi la beli baru...hihi



so ini lah beg spital aku...kali ni aku decide untuk pack dlm backpack je..xmo dah bawak beg jinjit sbb siksa aku tgok wan nk bawak ke hulu ke hilir...nnt balik spital brg confirm bertambah lagi, nak naik tgkat dua dgn segala mcm brg..mmg kene 2 trip la aku rase..sbb aku confirm x boleh pegang baby naik tgga punye...so bwk beg cmni je senang...

beg biru upin ipin tu penuh dgn makanan je...hehe...belajar dr pengalaman lepas, lapar tgh2 malam sgt menyiksa kn oooo...lagi pulak bila wan seposen je ckp kedai smua dah tutup..kebuluran tau...nurse pulak tgh2 mlm tu la dtg nk buat ctg...nk bg baby bangun tido, kne makan dulu, kalau x, die xmo gerak, graft x cntik...dah rase dah time bunga dulu, segan sgt2 bila nurse yg terpaksa bancuhkan air milo...so kali ni aku prepare siap2, air zam2, kurma, pek air akar, milo kotak tu 6 kotak, biskut lexus sepeket, biskut tiger, pek kecik 4 pek...mcm nk tmbah lagi untuk milo stick dgn termos...tp beg tu dah penuh sgt pulak...xtau mne nk sumbat...hehe...over ngat kannnn


Tapiii termos rsenye kne bawak la sbb aku plan nk rendam air akar nnt untuk minum lepas keluar labour room tu..n lagi satu, ikan bilis goreng...yg ni wajib disediakan sbb nnt lepas bersalin, kalau ade lauk hospital yg aku  xboleh makan...boleh lah gaul nasi dgn ikan bilis ni...time bunga dulu mmg aku buat...yg kali ni x sempat lagi..xpe la mlm ni pegi pasar malam, borong ikan bilis bnyak2...


resipi asal nye ikan bilis tu kene goreng tnpa minyak dgn halia n lada hitam skit...tp sbb aku x makan halia, jd aku goreng ikan bilis tu jelah..mlm ni nk borong halia jugak sbb nk buat paste bertangas nnt..


backpack tu pulak aku isi barang aku dgn barang baby...tshirt aku dua helai, kain batik 2 helai, tudung sarung 1, stokin 2 pasang, tuala mndi, disposable panties 2 pek, maternity pad pureen 10 pcs.


barang baby pulak, bedung sehelai, baju lengan pendek 2 helai, lengan panjang 1 helai, mitten dgn booties sepasang, barut 2 helai, topi satu, pampers 7 helai...pampers ni xtau la cukup ke x, tp x kesah lah kalau x cukup suruh wan bawak satu beg pampers new born..dah siap beli dah pun cuma x bukak je lagi..yg aku bwak ke spital ni pampers dr sample..mmg dah siap pek kecik...lain2 barang termasuk lah, toiletries, pek kecik2 je, minyak herba tropika, minyak kelapa dara, minyak herbanika, getah ikat rambut...kasut crock pulak aku dah standby siap2 dlm kereta...sng kalau pakai kasut ni sbb kalis air...nk balik nnt mesti kene pakai stokin kn so sarung je kasut crock ni..sweater je yg belum ready lagi, sbb kt ofis..x bawak balik basuh lagi..hehe


so tu jelah kot rasa nya barang2...xde ape dah kot...tggal sikat, pencuci muka dgn sabun mndi je lagi..bengkung zap on kalau jadi beli akan disumbat kemudian...





Bilik untuk emak pun dah siap......

lain2 persiapan...botol2 susu semua dah basuh..box untuk simpan botol2 susu pun dah beli, beli kt mr diy je..color pink lagi...xmo dah sepah2...comforter pun dah basuh..ermmmm tu jelah kot..kira dah bersedia dah nk menyambut org baru ni...hehe...tp jgn keluar skrg tau baby..keluar bulan 4 nnt...sbb senang ibu nk kira cas taska kakak..hehe


ok lah tu je...daaa~~

No comments:

Post a Comment