Wednesday 23 December 2015

Scan 2D Details 2nd Baby

As'mualaikum w.b.t

sabar...sabar...bawak bertenang ye, aku tahu ape yg korang nak tahu sgt...hehe...

tp xpe, i keep the best part for the last...

sebenarnye, hari isnin tu, ptg...aku dapat called dr hospital Az-Zahra, dorang bagitahu yg tarikh appoinment aku terpaksa ditunda sebab doktor ade urusan lain..xde orang ganti..memang frust habis lah aku kn sbb dah excited nak tgok baby, nak tahu gender die...n nak berdating dgn suami tersayang...bukan selalu dpt peluang mcm ni kn...so dengan rasa frust yg berbakul bakul tu aku try col klinik lain..sebab Az-Zahra bg aku tarikh 5 hb Jan..tahun depan..time tu aku dah 26 week. bagi aku tu dah lambat sgt dah tu...dah x sanggup lagi dah nk menunggu...lagipun bulan depan wan dah ckp nk start beli baju baby so haruslah kene tahu jantina sebelum mula membeli kan...


so, aku pun call klinik as-salam bangi, dorang x free pulak utk buat 2d details tu..kalau buat pun, malam, dengan sonographer dari bayi-ibu.com aku xnk la, sbb nnt x dpt mc..hehe...paling awal dorg boleh bg tarikh scan, selasa depan...aku set jela appoinment...tp dlm masa yg sama...aku browse internet cepat2 utk carik klinik lain...rasa suntuk sgt masa sbb masa tu dah pukul 3 lebih...terjumpa review kat satu blog ni pasal klinik Aisha bangi, aku memang carik klinik area bangi sbb kat sne klinik die mcm best skit dr kt cheras ni..lgpun bnyak review compare dgn klinik area bandar tun hussien ni..ni link blog tu Ouh Ouh Waa!


Lepas je bace review tu, aku pun dgn pantas nya terus jelah called klinik Aisha ni..aku malas dah nk pk2 lagi, aku tgok kriteria yg aku nak ade kt klinik ni, mcm doktor perempuan, screen besar so terus jela called utk set appoinment..nurse kat klinik tu bgtau suruh datang je, x payah appoinment..walk in..aku pun ok lah, walaupun mcm pelik skit...biar betul xde appoinment kn...hehe..


so esoknye, sempat jugak la bawak bunga beli barang dapur dulu sebelum gerak, yelah budak kecik tu awal2 pagi lagi dah bangun, dah mandi, kesian pulak kalau tiba2 kene tinggal, jadi bawak la jalan2 kejap...setel beli brg dapur, terus pegi klnik tu, senang je nak carik sbb klinik ni dgn klinik as-salam x jauh mane pun..klinik aisha ni betul2 sebelah speedmart. masa smpai tu xde orang lagi..lepas register, duduk sekejap tunggu turn, x lama lepas tu, ade dua org perempuan mengandung masuk, nurse mintak nk dahulukan dorang dulu..aku kate ok..lepas tu ade dua org baby lak utk injection, nurse mintak skali lagi utk dahulukan dorg, aku kate ok jugak sbb aku paham dorang x lama pun, aku nye scan nnt lama..dah setel smua tu, baru nama aku kene panggil..


masuk la aku berdua dgn wan..ramah dr. lily tu sambut kitorg, siap bersalam lagi..die mintak maaf sbb skip turn aku, lepas tu die mintak buku merah, n isi detail aku..dah siap, die suruh aku baring n prepare utk mulakan scan...rugi skit sbb aku x bawak spek, tp xpe la, sbb tv die besar badak, puas hati tgok...doktor matikan lampu n bermula la tayangan video 2d aku...hehe


awal2 lagi baby dah semangat dah tunjuk gender die....x sabar2 anak ibu ni ye...hehe...die tahu kot ibu die dah excited giler nk beli baju die....dah puas hati, doktor pegi ke part lain pulak...2d details ni die membosankan skit sebab doktor mmg akan go through part by part...die explain, die buat kira2 lagi...so mmg bosan tp sgt bagus n recommended this to you all buat, sbb kite boleh tahu kalau ada apa2 kelainan pada baby...bukan lah kita harap apa2 yg buruk, cuma nya kalau ada ape2 kita boleh bersedia..bayangkan kalau kita tahu lepas baby lahir, dgn keadaan diri kita yg masih lemah, tentu fikiran kita pun susah nk buat keputusan, maklumat pulak mungkin terhad..jadi kalau kita tahu awal, kita boleh browse internet, carik similar cases, tahu berapa kos yg perlu kita standby, pengalaman org lain n how they go through...benda2 mcm ni la..smua ni penting sbb atleast kita x terpinga-pinga and serah semua pada doktor utk buat keputusan...serah pd doktor tu mmg betul la, tp pengetahuan tu kene jugak ada...jadi jgn takut2...buat 2d details ni..kalau x buat scan lain pun xpe, scan yg ni penting.


Alhamdulillah, result scan 2d details baby aku ok, normal..tp apa pun, alam rahim ni penuh misteri...rahsia Allah..jadi doa yg baik2 sahaja lah..semoga semua selamat, baby lahir sihat, normal..itu yg paling penting.


and satu lagi nasihat aku, sebelum buat 2d ni, baca jugak la apa2 yg patut supaya kita tahu serba sedikit...mcm aku, bila doktor explain ade satu injap yg akan tertutup at the moment baby taking the first breath, aku x terkejut atau takut berlebihan sgt, sbb aku pernah baca pasal tu..skrg ni doa aku, semoga injap tu akan tertutup pada masa nya nnti sbb ade kes yg injap tu x tertutup..jadi doa yg baik2..insha Allah, amin..


kt bawah ni, aku share skit la gambar2 berkait 2d scan tu..hehe




ni klinik Aisha tu...ambik gambar dr dalam kereta je,



sambil menunggu, kita selfie dulu, sombong betul org belakang tu...hehe





harga utk jenis2 scan yg ditawarkan...aku ambik pakej 2d sahaja..





full report yg klinik suruh kepil kan dalam buku merah. edd by scan aku 17.4 doktor kata kalau ikut buku merah 9.4 tu baby kecik lagi, x tally...takut baby underweight nnt...



haaaa...ini lah dia org nya, comel x...comel x? hehe....Alhamdulillah sehat sejahtera la hendaknye ye anak ibu syg...




lagiii.....tgh hisap jari...hehe




aku pun x paham la ni ape...ngantuk aku dgr penerangan doktor tu mcm lecturer bg kuliah je..hehe..tp yg merah2 tu darah....asal doktor kata normal, aku ucap Alhamdulillah je... :)




haaaa ini lah kaki dia yg kuat sgt menendang tu smpai senak2 aku dibuatnye....

****************************************************





so persoalan pokok yg buat aku selalu tertanya tanya selama ini.......................................

the gender is....................................
...........................


................................




..................................




...........................................



................................................




.........................................................





......................................................................






.........................................................................................








............................................................................................................................










..............................................................................................................................................









cer teka.......haha


.................................






.....................................................






............................................................................


.......................................................................................


haaa xtau...cer teka lagi...tgok kt anak panah tu.....hehehehe
.....
...







.....



.....









.....







.......










...........













..........











...............


yes, it is a boy...Alhamdulillah...xtau nak ckp, mcm x percaya pun ade ni...mmg terkejut sgt aku bila doktor bgtau itu ade lah bebird die...smpai dua kali aku tanya...mmg x percaya...xtau la nk ckp naluri aku betul atau x betul sbb kdg2 aku rasa mcm lelaki kdg2 aku rasa lebih kpd perempuan pulak...tp ape pun Alhamdulillah...kalau betul, dpt la sepasang....patut la aktif sgt dlm perut ni ye, boboy rupenye...hehe

so dah tau semua, dah puas hati...selesai bayar, aku pun terus la pegi berdating dgn senyum lebar nya...smpai wan pun asik kutuk je ckp aku senyum sengih2,...kitorg pergi Alamanda putrajaya, makan n tgok wayang...skrg tgh hot pasal star wars dgn dilwale...tp kitorg pilih utk tgok the good dinasour..hehe...sebab x brape jiwa nk layan star wars..wan pulak xnk tgok dilwale...so pilih cite katun jela...tp layan jugak movie nye..

org dah lame x keuar dating kn...sekali keluar, penat bukan main..5 lebih smpai rumah, terlentang 2,2..kol 6.30 kitorg keluar balik bawak buah hati jalan2...upah kene tggal...


Bawak kakak g tgok ikan...hehe...ibu dgn ayah yg over excited..smpai 3 bungkus makanan ikan kitorg beli..seronok rupenye bg ikan makan ni...boleh la pegi selalu tasik ni...hehe

ok lah, itu sahaja...doakan semua yg baik2 okeh.


daa ~~

No comments:

Post a Comment