Tuesday 8 December 2015

Hospital Bersalin.......Swasta atau Government?

As'mualaikum w.b.t

Harini kandungan aku dah nk masuk 23 minggu....kiranya minggu depan dah 6 bulan...ade lebih kurang 3 bulan je lagi untuk prepare...so aku rasa masa terbaik la untuk fikir dan decide kat mana aku nk bersalin nanti...

Masa bunga dulu, memang panjang lebar jugak list hospital yg aku buat...kalau x silap hospital kerajaan je ade 3..hospital swasta ade lebih kurang 10...hari-hari bukak blog and baca review orang pasal pengalaman diorang bersalin...untuk kali ni,  aku dah malas dah nk mencari-cari, nak baca review, nak timbang tara....aku terus shortlisted kan aje...

Hospital Swasta

Aku pilih Hospital Az-Zahra Bangi.....aku memang suka hospital ni sbb dia islamik..doktor semua perempuan lepas tu time kite nk bersalin tu mmg semua nya diuruskan mengikut cara islam...from A to Z....sape tak suka kan...kalau boleh mmg nk bersalin kat sni...aku survey pakej bersalin die...paling murah pakej ummi la RM1688, 2 bedded...



yg ni harga untuk 2 hari 1 malam, bersalin normal tanpa apa2 ubat tambahan atau alatan tambahan. kalau kene vaccum atau forcep atau ambik epidural, harga dah jadi lain la...aku kira-kira to be safe kene prepare  dalam 3k la...sebab ikut pengalaman lalu, aku kene induce 3 kali, pastu vaccum lagi.....tp tu kalau bersalin normal...kalau kata kene c-zer, 8k keatas...kalau nk lebih selamat, total kene ade 10k la dlm tangan...

susah nk jangka sebenarnya kondisi aku ni, sbb bunga dulu pas lahir masuk nicu...kalau katakan kuman gbs tu masih ada lagi dlm bdn, dah sah2 adik die pun kene on antibiotik jugak nanti 5 hari...tapi aku rasa tak la kot sbb 36 week nnti aku plan nk ambik antibiotik awal2..pencegahan...x sanggup dah duk berkampung kat spital berhari hari. 

kondisi kedua yg sebenarnya lebih merisaukan aku ialah masa lahirkan bunga dulu aku experienced sakit tulang ekor...4 bulan untuk sembuh sepenuhnya...memang siksa kalau kene sakit tulang ekor ni..nk duduk payah, nk berdiri payah, nak uruskan diri payah apatah lagi nk uruskan baby...memang stress sgt...kalau boleh aku mmg tak nak dah kene sakit tulang ekor ni...aku doa2 semoga kali ni tak kena la lagi...tapi, kalau ikut blog Dr.Zubaidi, sakit tulang ekor ni boleh berulang pd kelahiran baby kedua dan die suggest untuk ibu2 yg pernah kena mcm aku ni untuk ukur semula saiz pinggul and kalau berisiko lebih baik pilih czer...yelah, kalau baby 1st dah sakit giler mcm tu...bayangkan kalau baby kedua lebih besar dr baby pertama? dah tentu la lebih teruk kan....so aku sgt pening memikirkan hal ni...sbb aku sndiri pun tak tau la sakit tulang ekor aku tu sbb aku terlalu kuat meneran ke, tulang pinggul aku sempit ke atau sbb induce tu...sbb induce kan die memaksa badan kita untuk bukak laluan pd baby....jd smua pun boleh jadi...kene discuss dengan doktor dulu mcm mana...

untuk tak rasa ralat sgt....aku booking hospital Az-Zahra ni untuk scan 2d details baby nanti pd tarikh 22 hb ni...aku pun mmg nak sgt scan baby nk tau gender, so alang2 aku pilih jela hospital ni terus...kalau kate mmg  tak dpt nk bersalin kat sni nnt, atleast dah merasa la jejak kaki kt sane kan...hehe
sbb aku pun sedar diri dan sedar poket aku mcm mane...Bajet untuk bersalin 3k je ni, kalau czer smpai 10k tu memang tak mampu la teman...lebih baik la duit tu simpan utk guna kemudian hari...sob2

Hospital Government

Pilihan kedua dah tentu la hospital Ampang...sebab aku pernah bersalin kat sini and sangat berpuas hati dengan servis dan fasiliti die...bangunan baru, masih cantik, bilik selesa, doktor n nurses semua baik and willing to help...pendek kata memang aku takde rungutan la pasal hospital ni..kalau bersalin kat sini lagi aku doa semoga layanan yg aku dapat masih lagi baik seperti dulu or lebih baik..insha Allah, doa2 kan...

yang untungnya bersalin kat  hospital kerajaan ni of cos la kos dia yg murah...tak payah pening2 dah kepala nak fikir, kalau kene czer ke baby masuk nicu ke...sbb insha Allah kos die tu mampu bayar...terima kasih pada kerajaan part ni....harap selamanya kekal mcm ni....

Cuma yg tak bestnya pasal hospital kerajaan ni sbb suami tak boleh temankan kat wad...aku pun faham la dalam wad tu semuanya perempuan..dah tentu la privacy, aurat semua tu kene ambik kira...memang aku takde bantahan pasal ni...cuma sebagai seorang perempuan yg manja dan lembik ni aku mmg harap sgt wan dapat temankan aku sepanjang proses menahan contraction and menguruskan baby lepas bersalin tu....aku rasa dua keadaan ni mmg kritikal sgt2 utk aku....masa bunga dulu Alhamdulillah la aku masuk labour room time bukaan 3cm..belum sakit pun lagi so wan boleh temankan aku sepanjang malam tu.....cuma lepas bersalin jela aku kene uruskan bunga sorang2..yg tu agak payah skit sbb aku masih tak kuat...nak pegi toilet pun serba salah nak tinggalkan bunga sorang2...

Masa dalam wad tu, aku ade la jugak nampak sorang kakak ni tahan sakit contraction sorang2...memang kesian sangat...time waktu melawat ok la husband die ade kan...dah habis waktu, kene tahan sakit sorang2...alahai kesian betul aku tengok....

so sekarang doa dan pilihan aku ada dua....aku doa aku smpai hospital, bukaan aku dah 6,7 cm..smpai2 je dah terus tolak masuk labour room...atau kalau terpaksa masuk wad...biarla aku bersalin hari sabtu atau ahad sebab masa melawat hospital ampang lama sikit time wekend ni..dari 12 tgh hari smpai 7 malam...aku doa sangat2 ni......insha Allah, Ya Allah makbulkan lah...amin.

**************************

so itu jelah perbincangan aku pada harini...dari entry kat atas tu mmg dah tau pun la kan, pilihan aku lebih ke arah yg mane...hehe...melainkan ade keajaiban, doktor confident boleh normal or tibe2 ade rezeki duit terpijak or duit jatuh dari langit 10 ribu..maka nya boleh la bersalin kt Az-Zahra...hehehehehe...

ok la...daaaa ~~~

eh btw aku dah beli supplement shaklee, aku beli oste dan vitalea. nanti aku review eh

No comments:

Post a Comment