Tuesday 7 June 2016

Pengalaman Pantang Aqeel

As'mualaikum w.b.t...

sedar x sedar harini dah hari ketiga aku kembali bekerja setelah cuti bersalin 44 hari...xtau nk ckp perasaan skrg..sebelum start keje haritu aku rasa sedih..sedih sbb kene tinggalkan anak2...2 bulan spent time dgn dorg rasa x cukup...rasa teringin sgt nk jadi suri rumah..boleh hadap muka dorg 24 jam kn...hehe..

sbb nye yg buat aku terasa sgt2 tu sbb bunga..2 bulan ni aku tgok perkembangan die cepat sgt..dr anak kecil kpd anak yg sedikit dewasa..cewahh...tp betul..lps habis pantang dulu mana penah lagi aku spent masa yg lama mcm tu dgn die kan...ade hikmahnya aku bersalin di saat die tgh membesar ni..sememang nye kenangan 2 bulan bersama die ni x mungkin dpt aku lupakan smpai bila2...lepas ni mungkin kalau ade benda baru yg die belajar lepas 2,3 hari baru aku sedar kot...kesian dgn ibu bekerjaya ni, anak2 membesar bersama pengasuh, maka beruntung lah ibu2 yg menjadi suri rumah sepenuh masa...walau penat, walau huru hara tp bahagia...cemburu nye aku..huhu

okeh back to the topic...aku berpantang sebulan kt rumah sendiri n sebulan lagi kt kpg...as expected earlier...lepas je bersalin, x smpai 24jam aku dah start rasa sakit bontot mcm yg pernah aku alami dulu...kali ni lebih teruk sbb cmpur dgn sakit rengat skali...rengat ni sbb darah beku x habis keluar..xtau la mmg sbb dah anak dua ke atau sbb nurse haritu x keluarkan habis sbb aku pun x bg kerjasama kn..rengat aku dpt dlm 3,4 hari..hari yg aku nk berurut tu, die dah ok dah..lepas urut mmg terus ok..

yg sakit bontot ni 3 hari yg pertama mmg siksa...aku rasa mcm lumpuh dr pinggang ke bawah...x boleh duduk langsung...bila baby nk menyusu, aku kene panggil wan utk tolong aku bangun n duduk..kalau time wan xde, mmg kene berpaut paut kt kerawang katil…sgt2 challenging aku rasa…n dua minggu jugak utk aku rasa sedikit selesa..lepas berurut, aku dah boleh mengiring, mmg aku bagi baby menyusu sambil baring je..tawakal je sbb bunga dulu pun aku bg mengiring jugak..lepas sebulan, mcm dah ok skit tp still kene alas dgn bantal lagi sebelum duduk..n skrg pun sama..ikut pengalaman lalu, baby 4 bulan baru die betul2 ok..so bertabah jela..huhu

hari ketiga aqeel jaundis..kebetulan hari sabtu pulak, kk batu 9 x bukak..nurse bg option utk pegi kk kajang atau hospital terus..kitorg pilih kk kajang…smpai sne ambik darah smua, aqeel nye jaundis border line…11.9 doktor suruh bawak ke spital utk ambik phototeraphy…mungkin kene dua jam n kuning turun boleh terus balik…so pergi la pulak ke spital..kalau tau g spital je terus kn…yg sadisnye kt spital aqeel boleh demam pulak..terus la warded…aku syak bdn die panas tu sbb time tu cuaca tgh panas, keluar naik kete, kejap sejuk kejap panas…tu bdn die demam…

kat hospital doctor terus start antibiotic…kitorg pun bgtau la yg kakak die dulu on antibiotic jugak sbb aku ade gbs..doktor check rekod lampau n ternyata mmg dulu bunga warded sbb aku ade gbs tu..so yg kali ni doctor terus on antibiotic utk prevent walaupun ujian drh belum keluar lagi…aku xleh temankan aqeel time tu sbb die x masuk wad lagi..die duduk bwh lampu kt nicu..kiranya di bawah pemerhatian doctor…hari isnin ptg baru nurse col n bgtau aqeel dah masuk ward n ade katil kosong…nurse suruh aku warded skali utk temankan aqeel tp lepas bincang dgn wan aku terpaksa ckp dgn nurse aku xnk..aku rasa nurse tu mcm annoying skit bila aku ckp xnk..mungkin die ingt aku x sayang anak…mungkin la tp sbnr nye alasan aku sbb sakit bontot tu..kalau kt hospital siksa aku nk duduk bangun..dah rasa dah time bunga dulu smpai jahitan pun regang..lagipun aku baru start urut..ade dua hari lagi..wan suruh habiskan urut dulu, bagi badan aku sihat n kuat dulu barulah aku boleh jaga baby dgn elok..aqeel pun kat hospital tido je..so aku ikut je nasihat wan sbb kitorg lebih tahu kan apa yg pernah kitorg lalui dulu n ape yg terbaik utk family ni..so aku consistent perah susu n wan hantar ke hospital..aqeel duduk hospital 5 hari…lepas balik tu kitorg bwk die g klinik sekali lagi utk follow up kuning n Alhamdulillah semua nya normal n we are free…hehe

dalam pantang ni aqeel sgt2 la behave..sgt baik..x banyak ragam x bnyak kerenah..siang most of the time nye die tido je..malam jela die akan tido lmbat skit..tp once dah tidur die cuma bngun 2,3 kali je utk nyusu..xde la sepanjang mlm mcm kakak die dulu…hehe..

so bila die tidur aku akan keluar n main2 dgn bunga kalau bunga pun tido, aku pun tido jela skali..hehe…terima kasih sgt kt mak sbb bnyak tolong aku masa dlm pantang ni…boleh katakan 2 bulan ni, bunga sepenuhnya wan die handle..jasamu xkan mampu kaklang balas mak…semoga Allah sentiasa memberi kesempatan utk kaklang selalu membahagiakan mak…masa nk balik ke kl haritu mmg aku sedih sgt2…dan aku tahu mak pun mcm tu jugak, sedih kene berpisah dgn bunga…

berpantang kali ni, Alhamdulillah dpt la ikut rutin berpantang yg sepatutnye..bengkung aku pakai 44 hari...mingu terakhir tu je aku pakai on off sbb dah malas..air akar minum 2 mug skali, phytonatal habis...kaki sentiasa berstokin..mandi air suam tp kt kpg dah mandi air biasa je sbb cuaca panas, air pun panas..3 hari yg pertama aku xmandi cuma bersihkan diri sikit2 je..lepas tu sebulan kt rumah sndiri aku cuma mandi sekali sehari..dah balik kpg baru mandi 2 kali sehari...basuh rambut seminggu sekali...bertungku sepanjang sebulan pertama..bulan kedua dah x...masa aku bnyak habis dgn baring je..sebulan pertama tu mmg aku betul2 rehatkn diri...baring je..langsung x buat keje apepun..basuhkan breastpum pun wan yg buat..kt kpg je aku dah kurang sikit tido sbb bnyak main dgn bunga..

so itulah saje cerita berpantang aku..seronok sbb anak2 ceria, baik, keletah…hati aku pun tenang, fikiran lapang, senyum je tgok perangai anak2 walaupun adakala nya terbabas jugak skali dua…hehe..itu biasa la kn..n thanks to shaklee n NR sbb aku rasa bdn aku, fikiran aku, emosi aku..semuanya lah…rasa best n ok…nnt aku akan review pasal set bersalin shaklee n NR..so stay tunned…

daaa…~~


No comments:

Post a Comment