Tuesday 17 November 2015

Pengalaman Berpantang Bunga

As'mualaikum w.b.t

Esok kandungan aku insha Allah cecah 5 bulan dah..cepatnya masa berlalu...tinggal 4 bulan je lagi utk prepare barang2 baby yg satu ape pun aku x prepare lagi...list pun x bukak lagi..hehe...and tggal 4 bulan je lah lagi utk prepare mental melalui semuanya sekali lagi...ketar2 lutut bila fikir nk masuk labour room lagi ni...

untuk kehamilan kedua ni, aku lebih fokus pada persiapan pantang sbnar nye....masa first dulu aku lebih pada persiapan baby sbb 1st time kan..smua brg pun xde lagi..jadi of cos la brg baby lebih penting dr barang ibu tp xla bermaksud yg aku ambik sambil lewa pasal persiapan pantang aku..rajin jugak aku survey, bace pasal persiapan org lain...cuma aku bnyak tapis la...mana yg betul2 penting je yg aku akan beli..aku x beli set sbb aku takut x guna habis..lagipun set yg aku berkenan masa tu antara nona roguy dgn tanamera...2,2 ade brg yg wajib beli so aku xnk la membazir beli smpai dua set pulak, sbb tu aku decide utk ambik loose item je...so, here are the list:

1. VCO Tanamera

ini antara barang terawal yg wajib beli pd aku time tu sbb review pasal vco ni mmg tiptop, boleh cegah strechmark, boleh memudahkan kelahiran...yg ni penting sbb smua ibu yg bakal bersalin mmg nk proses bersalin tu dipermudahkan....aku start guna vco ni seawal 26 or 28 minggu kot, dah x ingat...aku sapu kt perut n peha tp sbb pemalas punya pasal, aku x consistent pun n akibatnya, strechmark aku bnyak!! stress. start 36 minggu aku buat urutan perineum..aku buat sekali je, waktu malam sebelum tido...sepatutnye kne buat setiap kali lepas kencing, tp x rajin la pulak nk menyapu bnda alah ni je..lgpun kalau time keje, xkn nk bawak masuk toilet pulak kan...lagi satu pasal vco utk mudahkan bersalin kene minum sebenarnya, 1 atau 2 sudu setiap hari tp aku xleh telan la..nk muntah aku rase...jd aku cuma guna utk urut perineum tu je...bnyak lebih minyak ni, aku dah bg kat akak aku pun sbb die czer..aku suh die sapu kasi ilang parut...

2. Herbal Bath Tanamera
mula2 aku mcm confused jugak nk ambik herbal bath atau feminine wash...last2 aku pilih herbal bath sbb aku nk fefeling mandi herba...aku rase feminine wash tu x berapa penting sgt sbb aku baca ramai yg kata nurse x bg guna apa2 utk cuci private part bawah tu sbb takut benang tetas...luka lmbat baik and so on....tp kn sadisnye, aku sepatutnye beli feminine wash sbb luka aku memang regang pun..huhu..nurse kk bgtau hmpir kene infection..mungkin sbb aku vaccum, luka besar, naik tgga tgkat dua pulak, tu yg jahitan meregang...terpaksa la rendam bontot dlm air garam utk redakan bengkak n elak jangkitan...balik kpg, nurse kat kpg kasi ubat kuning utk baik luka cepat..hospital ampang x bagi ubat ape2..ubat kuning tu, setiap kali lepas buang air aku tuang atas kapas muka and tap kt tempat luka..bagus ubat tu sbb cepat luka aku kering...yg pasal herbal bath ni...x habis guna pun sbb nk kne rendam dlm air panas...aku kn dlm pantang pergerakan terbatas sbb sakit bontot...jd nk harap mak aku sediakan semuanya pun x boleh jugak..jadi mana sempat jela buat...terasa rugi di situ...huhu

3. Brown Soap Tanamera

Brown soap ni pun antara barang wajib beli bg aku sbb time pregnantkan bunga dulu sangat la teruknya keadaan pelipat2 aku ni...berkerak kerak hitam kt leher, tengkuk, ketiak...smpai nak tengok pun naik ngeri....start muncul hitam2 tu masa kandungan 5 bulan...sental mcm mana pun x hilang2...dia mcm daki tau..tu yg aku beli brown soap ni sbb testimoni dr ofismate kate berkesan utk hilangkan hitam2 tu...aku potong 6 bahagian and gune setiap kali mandi..bau die ok, aku suka, tp tekstur dia kasar skit sbb die mcm scrub...bg aku, ok la sabun ni, wajib beli..utk kndungan ni, aku x beli sbb ade lagi..haha...smua x habis pakai...tp bagus jugak, jimat...

barang2 loose tanamera ni aku beli kt En Hazairin...kt website ni... http://www.postnatalcareset.com/2013/01/loose-item-beli-produk-berasingan.html
RECOMMENDED!

4. Phytonatal Nona Roguy
Dalam banyak2 produk nona roguy mmg aku rasa paling wajib beli phytonatal dgn air akar dia...kalau ikut hati mmg nak beli 2,2 ni tp rasa macm rugi pulak..produk nona roguy ni bila beli loose, mahal yg amat...90 biji phyto ni 100 ringgit..air akar pulak 50 lebih...sebab tu aku decide utk beli phytonatal je, lgpun mak aku dah beli air akar kayu..aku fikir xkan la nk minum smpai 2 air akar kayu pulak kn...jd ambik phyto jela...testimoni pasal phyto ni mmg gempak la...dr pengalaman aku sndiri pun phyto ni mmg super duper best..pelawas terbaik...masa awal bersalin aku x berak 5 hari...patutnya dah boleh ambik phyto 3 hari lepas bersalin tp masa tu x bwak phyto ni ke hospital..pastu aku pun mcm takut2 je nk makan...takut baby kuning, akibatnya memang menangis meraung raung la dlm toilet...berapa kali aku masuk toilet tp tetap jugak tak boleh buang air besar...nurse kt nicu ampang bagi 2 jenis ubat pun tetap jugak x keluar...dah balik kpg, baru aku makan phyto ni dan kesan nya...makan pagi, ptg confirm x sempat2 nk ke toilet...pembuangan sgt lancar dan x lagi menakut kn...so aku sgt2 la recommended phyto ni...wajib beli. sebab selain melawas, dia jugak bagus utk kesihatan dalaman org lepas bersalin...aku mkan sebiji je sehari sbb bdn aku x tahan...sepatutnya kene ambik 2 biji..sebiji tu pun die punya memulas dah bukan main lagi..

5. Pilis Anugerah
Aku beli pilis anugerah ni sbb terpengaruh dgn blog2 yg aku baca...kebanyakan diorang ckp pilis jenis serbuk tu bila dah kering, habuk dia akan bertaburan..jd mcm bersepah la...sebab tu aku beli pilis ni..die jenis cecair..beli kt booth aeon je...17 ringgit sebotol...memang bagus pun beli benda ni sbb senang pakai...aku mmg bawak minyak ni ke hospital..lepas bersalin terus ikat rambut tinggi2 n sapu pilis ni kt dahi...recommended jugak pd yg x suka benda leceh2...minyak ni hampir habis aku guna sbb dlm pantang aku kerap sakit kepala, jd memang aku lumur bnyak2 kt atas kepala ni dgn rambut2 sekali...berangin je rasa...ada balance sikit je lagi, aku pass kt kakak aku gune...

6. Pilis Serbuk Air Mancur


Aku beli jugak pilis serbuk ni time beli pilis anugerah tu...saje nk mencuba pilis tradisional...aku beli sepeket je kot...5 ringgit...die nye isi ketul besar..aku pecah kan dua...rendam dlm air, n sapu kt dahi...aku xde la rasa berangin mcm pilis anugerah tu, cuma die bau herba n bau tu menenangkan...aku pakai bape hari je kot...lepas tu terbiar je atas meja solek sbb malas nk topup air...haha...tp pilis ni ok je sebenar nye...aku pakai xde pun serbuk die terbang bersepah sepah...ntah la kan org lain pakai mcm mane...

7. Lotion Mustajab

Ini pun barang wajib beli bg aku...sbb sangat2 best...dia berangin n panas...aku beli lotion mustajab ni sbb aku x beli param or minyak ubat utk bengkung...jd aku guna lotion ni utk sapu kt perut sebelum pakai bengkung, kt peha sbb nk kurus and sapu kt tapak kaki sebelum pakai stoking...setiap kali lepas keluar bilik air, aku akan sapu dulu lotion ni baru pakai stoking...sebab lepas kene air kan kaki kita sejuk....hampir habis lotion ni aku gune...aku sapu kt kepala n tengkuk jugak time sakit kepala...tggal sikit je lagi...recommended...untuk pantang kali ni, aku ingat nk beli 2 pek terus...hehe

8. Bengkung



Aku x beli bengkung sbb pinjam kakak aku je...bengkung die sebiji mcm gambar tu...x susah sgt nk pakai, cuma bila nk ke toilet mmg kene bukak smua...dalam pantang aku x rajin sgt berbengkung sbb aku tgok perut aku kempis je...haha....perasan ramping la ni...lgpun kulit aku mudah gatal kalau panas...tu yg aku bnyak hari skip bengkung...x bagus sebenar nye sbb bengkung ni bukan utk kurus je tp function die yg lebih penting utk kembalikan tulang pinggul kita kepada posisi asal nya...proses bersalin akan merubah posisi tulang pinggul kita sbb dia nak bagi laluan utk baby keluar...jd tulang yg dah meregang tu kene rapatkan balik utk elak masalah sakit2 pinggang, sakit2 bontot di kemudian hari.....akibat skip pakai bengkung, bunga masuk je 5 bulan, mmg aku sakit pinggang...langsung x boleh tidur terlentang dah..kalau tertidur terlentang, nk ubah posisi tu confirm la menangis....siksa...so utk pantang kali ni, aku berazam utk berbengkung penuh 44 hari...Insha Allah...

9. Batu Tungku


Batu tungku pun aku x prepare sbb kakak aku ade...pinjam die je...batu tungku kakak aku mmg batu sungai, abg ipar aku ambik kt Ulu Bendul...aku suruh jugak wan g carik kt sungai, sbb kawasan rumah aku ni bnyak jugak tempat air terjun, tp dr awal ngndung smpai bersalin x pergi2....lagipun aku takut jugak kalau ade benda ngikut...hehe...guna batu sungai ni best sbb bentuk die bulat comel macam tu, x berat sgt, x ringan sgt..senang nk tuam...die punya panas pun lama....awal2 bersalin aku x kerap sgt bertungku sbb x sempat nk panaskan batu ni...bila dah lepas sebulan pantang n sakit bontot aku x elok2 lagi barulah aku rajin bertungku sbb bidan urut aku suruh panas kan batu tungku ni n duduk atas die smpai panas batu tu hilang....sejak aku amalkan, barulah aku boleh duduk dgn selesa sikit...


10. Tukang / Bidan Urut

Aku mmg dr awal lagi dah plan utk berpantang kt kpg, tp satu masalah kpg aku ni ialah xde tukang urut...dulu2 ade, tp sejak wan tu meninggal, dah xde org yg bagus mcm dia...anak die pun kakak aku ckp kureng skit dr segi kick nye...urut x terasa....so aku pun xnak la ambik makcik tu....sakit kepala jugak mencari bidan urut kt kl ni...satu sbb mmg xtau, dah la baru pindah ke sini..nk tanya sape pun xtau....kedua, harga kt sini sgt la mahal...kalau ambik full package, urut siap bertungku, mndi baby smua tu dekat 150 per sesi...kalau ambik 3 hari dah 450 pulak...mahal sgt bg aku sbb kt kpg boleh dpt 30,40 ringgit lagi...jadi terpaksa la google n compare mcm2 harga dr mcm2 pakej, mcm2 agensi..dalam smua yg aku shortlisted kn, akhirnya aku decide utk ambik pakej dgn ice NR...ice ni agak terkenal la jugak sbb die rajin post kt fb tips2 dlm pantang...kebetulan time aku deliver tu die pun dlm pantang jugak jadi x dpt la ambik urut dgn dia...dia hantar staf dia...dr BBC Confinement...aku dah lupa nama kakak tu...muda lg org nye....sedap jugak die urut...aku ambik pakej sehari 70 ringgit...urut sahaja...tp kakak tu baik, dia tolong pakaikan bengkung n pilis utk aku jugak...ok la...aku ambik 3 hari..total 210....still affordable if in kl ni...

11. Ikan Haruan


Ikan haruan sgt la sedap...aku dpt makan beberapa kali jugak, sbb jiran mak aku rajin bagi...adik aku pun ade pesan kt kawan dia, kalau dpt jala ikan haruan bg kat kakak dia ni...jadi agak bertuah la jugak time pantang haritu...ikan haruan ni biasanya mak aku buat sup je, bila dah boring baru die tukar goreng berlada...tp xde la lada nya, ade bwg dgn kunyit je..hehe...sedap...ikan haruan ni bagus utk bg luka elok cepat, tp x boleh makan selalu sbb nnt jahitan jadi x berapa cntik...memang pun jahitan aku kasar n timbul sikit...tp x kesah lah, asal luka cepat elok...sng hati sng nk buat keje...


12. Makanan Pantang

Masa kat hospital, aku memang dah standby ikan bilis goreng..memang sengaje aku buat sbb aku tahu kalau kat hospital nanti makanan hospital semuanya asal boleh je...jadi utk elak terpaksa makan benda2 yg x sepatutnya aku siapkan la dalam satu tupperware kecik ikan bilis ni...bila smpai je turn lauk ayam aku akan makan nasi putih dgn ikan bilis ni je...ayam aku x usik..bila dah balik pantang kat kpg, dah senang skit la, aku makan je smua lauk yg mak aku masak...bunga pun ok je, xde kembung2 cuma pedas je x tahan..jadi masakan mak aku mmg langsung x letak lada la...part air, utk breastfeeding mommy sepatutnya kene minum air bnyak...tp aku sukat jugak air aku...air manis aku minum pagi dgn petang je...pagi biasanya milo, ptg horlicks..tgh hari dgn malam pulak lepas makan aku akan minum secawan air akar kayu n segelas air kosong....tu je....kalau ade waktu2 lain yg aku rasa haus sgt, aku akan minum sikit air..dlm secawan kecik...Alhamdulillah, susu ok je...lepas habis pantang barulah aku minum air bnyak, 2 ke 3 liter sehari..dlm pantang mmg aku sukat.

ok tu je cerita pengalaman berpantang dr aku...sepanjang 44 hari tu sebagai new mom, mmg serba serbi sgt mencabar sebenarnya sbb kerenah bunga yg x suka tidur dan x suka diletak...tp selain tu dia ok...x pernah die meragam or menangis lama yg x dpt dipujuk...cuma part tido n kuat ngempeng tu je yg kadang2 aku x tahan...smpai 4 bulan jugak dia mcm tu...tp Alhamdulillah lepas tu keadaan semakin baik...lepas 6 bulan lg bertambah baik...kalau bawak die berjalan, x pernah lagi walau sekali die meragam..ade untung nya jugak budak x suka tidur ni, sbb die x meragam bila nk tidur atau x cukup tidur...kalau dah ngntuk sgt..die main2, tgok2 je dah tertidur sendiri..kalau pegi jalan dia tgh tidur, dah smpai...senang nk bgun n x nangis..setakat ni dah bnyak jugak tempat yg kitorg langgar...ke kubur dah dua kali kitorg bawak die...sekali time melawat arwah atuk die, sekali lagi time melawat arwah tuk nyang die...balik kpg aku yg kt tgh hutan tu malam2...makan kt tepi jeti, tepi kuala...Alhamdulillah la...dlm pantang aku  x bagi bunga tidur berbuai atau hisap punting..tp lepas 6 bulan aku dah masuk kn dia buai..lama die tido dlm buai kalau kne mood die...puting je smpai harini die xnk...dah mcm2 brand, mcm2 jenis kitorg try, die tetap reject..tp elok jugak sbb bila x berputing mulut die pun becok...bebel je....hehe

so...tu jelah...smbung cite lain pulak lain kali k...bai.


ps:/ semua gmbar2 di atas bukanlah gambar aku tp gambar2 yg aku google...mintak halal ~



No comments:

Post a Comment