Monday 11 January 2016

Honeymoon Di Krabi - DAY 3

As'mualaikum w.b.t

Okeh kembali bersiaran kita untuk day 3 berhoneymuun di krabi...hari ketiga ni, aktiviti yg kitorg booking dgn pihak hotel adalah phi-phi island...kalau bace kt blog2 time sebelum pergi tu, mmg majoriti yg review kate best, seronok..sebab phi-phi island ni die cover banyak pulau...ade salah satu pulau die pernah jadi lokasi penggambaran filem hollywood..lakonan leonardo dicaprio...tp aku dah terlupe tajuk filem tu..dulu2 ingat la...

so pagi tu, kitorg bagun pagi dgn semangat berkobar-kobar...awal2 lagi dah turun bawah, sbb xnak susahkan receptionist panggil kitorg kt bilik hehe..2 aktiviti sebelum ni, receptionist kne panggil kitorg..ketat2 muka die kene naik tangga tgkat 4...heheh...


Inilah rupenye van yg jemput kitorg untuk aktiviti phi-phi island tu...color pink lagi...suke2


bergambar dulu sebelum naik van...pedulik la org dlm van tu berbulu ke tidak menengok nye....org tgh honeymoon kan...hihi


Kitorg smpai awal jugak kat lokasi berkumpul tu...semalam masa naik longtail, tmpat berkumpul dia lain, ni naik speed boat tempat berkumpul die lain pulak...tempat berkumpul untuk naik speed boat ni adalah tempat kitorg turun lepas habis aktiviti dgn longtail boat smlm.....bergambar dulu sementara tggu ahli group yg lain2 smpai......almaklum la, van yg jemput tu kecik je, speed boat ni pulak besar, jd rasenye van tu kene buat 2,3 trip menjemput kot untuk penuh kan satu speed boat..


bergambar berdua pulak..sebelum naik ni, ade jurugambar tempatan yg ambik gambar..nanti time balik boleh beli, biasa la kan kalau kt pulau2 ni mmg ade style mcm ni, kat langkawi pun ade...tp kitorg x beli pun, x jumpe pun gambar nye kat mane...


ok, speedboat dah smpai, jom la kita berebut rebut masuk untuk dapatkan seat terbaik...haha...sejujurnya pengalaman naik speedboat ni x se best pengalaman naik longtail..sbb speed boat ni besar kn, mcm naik feri je...angin pun x rase sgt...air laut lagi la x rase...kalau naik longtail, siap basah kuyup, boleh main2 air lagi...perjalanan agak jauh jugak...lebih sejam kot..bosan skit time ni sbb x nmpak laut...cume duduk mcm tu je..tgok jela gelagat org...


destinasi pulau kitorg yg pertama...aku x tau la nama nye ape...dah x ingat...tp nk bergambar kt papan tanda ni siap kne beratur lagi tau...haha...


sebenar nye kitorg mcm xtau nk buat ape kt sni...jadi jalan2 jela dulu carik tempat yg redup untuk bergambar...cuaca panas terik time ni...haaa tuala tu pulak hotel kasi pinjam...mmg berguna sgt kat aku buat pengesat hingus...haha....aku kan tbe2 pulak kne seseme time ni...haihhh


walaupun cuaca panas terik, tp tgok muka laki aku tu mmg x sbr2 nak mandi tu...kat sni ombak die mcm kuat n bergulung gulung skit..aku tgok ramai jugak mat2 saleh yg bawak papan luncur tu...


haha..gambar suke2...aku x mandi, wan sorg je yg mandi...aku plan nnt pulau yg terakhir baru aku mandi, mcm semalam la sbb malas nk basah kn baju awal2 ni...


kembali meneruskan perjalanan...and mcm semalam jugak boat tbe2 berhenti kt satu tempat yg cntik giler...kat sni kitorg berebut rebut ambik gambar...mmg cntik tempat ni...


mcm gua batu kapur pun ye jugak...tgok tu, ramai yg ambik peluang untuk snorkeling kat sni..tp boat kitorg x bg turun..yg turun snorkeling ni pun yg dr longtail boat je...x pasti la kenape boat kitorg x bagi..nk kejar masa mungkin...


destinasi pulau yg kedua..and as usual la, aku xtau nama pulau ni ape..haha...aku rase patut org boat tu kene bgtau la kn sebelum kitorg turun tu, ni pulau ape..ni dorg diam je...tau2 suruh turun je..jadinye xtau la tempat ni nama ape..haha...


laki aku pun nak bergmabr jugak kt papan tanda ni ha....hehe


hah...bila tgok gambar ni baru aku teringat...ni lah die pulau tempat leonardo berlakon tu...aku tahu pun sbb pernah nmpak dlm blog, blogger bgtau...cantik mmg cantik tp kecik je...speedboat je dah penuh kt tepi pantai tu...mne ade chance nk mandi...cuaca pulak panas...satu pengalaman ngeri bg aku kt tempat ni adalah toilet die...hoiii bersepah ta*k......aku xtau la sape punye keje yg membuang cara gitu...patutnye jagelah kebersihan kan..sendiri buang, sendiri la basuh...pelik aku hai....aku dgn mat saleh yg masuk time tu 2,2 kuar balik dgn muka nk termuntah...tp jalan nk pergi ke toilet tu best sbb die mcm buat jalan antara semak2...best la...aku rase mcm suasana 60,70an pulak...


disebabkan nak mandi laut x boleh, cuaca pulak panas...jadi kitorg  carik satu tempat duduk yg redup n duduk santai2 jela....smbil bergambar bnyak2...macam2 pose...hehe


pemandangan dr tempat kitorg bersantai tu...kebetulan je ni terjumpe tempat redup ni, sedang elok pulak ade batang kayu, jadi duduk la lame2 kat sni smpai kne panggil naik boat balik...


destinasi ketiga kitorg...aku xtau pulau ape, tp mmg x best langsung...kitorg berhenti sini untuk makan tgh hari...style lunch kt sni pun makan dlm kedai..die buat mcm jamuan akhir tahun tu...aktiviti2 kt sni mmg lunch dah termasuk skali dlm pakej...tp x best la, sbb laut jauh, tempat untuk duduk pun xde..ni pun kebetulan je kitorg jumpe meja ni, tu pun share dgn org lain..dpt la ambik gmbar sekeping dua..naseb baik x lama kt sni...

lepas tu aku dah x ingt kalau kitorg ade singgah pulau mane2 lagi sbb dlm camera aku lepas tu ade gmbar ni pulak..


haaaa ini time boat ni berhenti kt tgh2 laut..time for snorkeling....wan mcm biasa la, tidak akan melepaskan peluang...die beriye ajak aku skali..mula2 aku xnk..sbb aku takut..aku kan x pandai berenang...beriye die ckp abg ade..x tenggelam punye lagipun pakai safety jacket...so aku pun menggagahkan diri la untuk mencuba..lagipun bila fikir2, bila lagi kan..rugi pulak kalau x mencuba...

bila dah terjun ke dlm laut tu..mmg x dinafikan la...sgt2 best....aku xtau mcm mane nk gmbar kan...perasaan die sgt2 seronok tau bile tgok ikan2 berenang...mcm2 warna dan spesies...comel2, jinak2 pulak tu...smpai x sedar kitorg sebenar nye dah terlajak jauh dr boat...mase first aku angkat kepala tu tgok mcm dekat lagi..kali kedua aku angkat kepala, eh dah jauh pulak..hehe...dah tu tggal kitorg berdua je pulak tu kt tgh2 laut tu...haha...punya lah syok kan main2 dgn ikan...

bersusah payah wan berenang dgn bawak aku..haha...lawak la kalau ingt balik...aku rase boat tu mcm x smpai2...bile dah dekat dgn boat tu, awak2 boat tu terjun ambik alih aku dr wan...haha...serius kelakar...dah naik boat tu, org smua pndang, boat pun terus jalan tp perlahan je..rupenye ade satu lagi couple, lagi terlajak jauh dr kitorg...so xdela malu sgt kan kitorg...haha

rupa2 nye itu adalah persinggahan terakhir kitorg...lepas tu terus balik katenye....xde mandi laut...frust sgt2 aku tau...baru je plan nk mandi manda sepuas puasnya sbb ni aktiviti terakhir kitorg ....kat Ao nang, pantai die aku tgok mcm x boleh mandi je...serius sedih...


nak mengubat kesedihan, wan ajak la aku duduk kt bahagian depan speed boat ni..tu pun lepas ramai yg dah turun kt pantai sebelum nya...bukan Ao Naang je tau yg ade hotel...ade satu lagi pantai yg ade hotel jugak cuma Ao Nang lebih meriah la sebab ade bnyak kedai2...kalau nk privasi, nak rase duduk dlm suasana hutan2, boleh la pilih hotel yg kat pantai satu lagi tu...

duduk kt depan speedboat ni  mmg seronok..terlambung lambung...angin pun kuat...air laut pun rasa terpercik...seronok la...tp tetap jugak sedih sbb last aktiviti...huhu....bye bye pulau2 cantik di krabi...ade masa kitorg dtg lagi...

Kesimpulan nya, aktiviti phi-phi island ni x best langsung..x rugi pun kalau x pergi, baik ambik pakej lain yg snorkeling sahaja ke, lagi seronok aku rase sbb satu hari tu boleh snorkeling puas2..

so smpai je kat Ao Nang..kitorg balik ke hotel naik van...x boleh jalan kaki sbb jauh, smlm xpe la sbb die turun kn kitorg kt pantai je..ni die turun kan kitorg mcm kt kawasan zoo...ade kaitan dgn pasang surut air laut rasanya...jadi kitorg betul2 dihantar smpai depan hotel...basuh2 baju basah, keringkan, sbb esok dah nk check out dah..nak check in hotel lain pulak..hehe

malam tu kitorg just round kedai2 baju, kedai2 cenderamata kat situ...x beli ape pun sbb mmg x letak bajet bnyak pun untuk shoping...aku just beli sehelai baju kaftan, baju i luv krabi sedondon dgn wan...untuk siblings dgn kawan2 kitorg beli fridge magnet je...yg sadisnye smpai ke harini aku terlupe nk bg fridge magnet tu kat kwn2 opis aku...hihi, sorry la ye, ade lg simpan tp nk bg skrg..dah malu pulak...

lepas dinner kt sebuah kedai makan yg kecik dan suram...haha kene mantion ni...kitorg pun balik la hotel...sambung kemas2 n terus zzzzzzzzzzz......

berakhir la sudah hari ke tiga....bersambung ke day 4 pulak esok nye ye.....daa ~~


No comments:

Post a Comment