Tuesday 26 January 2016

Persiapan Pantang: Kain Batik, Bidan & Set Bersalin

As'mualaikum w.b.t

Harini nk update pasal persiapan pantang...dah 30 week dah ni tp persiapan masih lagi ke laut...cume syukur Alhamdulillah 2 perkara penting iaitu bidan urut dan set bersalin dah settle..seperti sebelum nya, berpantang kali ni pun aku dah decide untuk teruskan dengan BBC Confinement. cuma kali ni aku ambik pakej kedua...ada urut dan tuam satu badan...sebelum ni aku cuma ambik pakej urut sahaja...yg kali ni alhamdulillah ade rezeki lebih, jadi upgrade sikit la...kalau ikut kan nak ambik urut penutup pantang sekali, tp xpe la, yg tu boleh booking nanti2...lagipun x pasti lagi aku nak pantang kat mane ni...walaupun percentage nye mcm lebih tinggi untuk pantang kt sni...

bukan ape...ade 3 sebab sebenar nye yg buatkan  hati tu lebih sikit untuk pantang kt rumah sendiri...pertama nya sebab bunga..die tu bukan boleh kalau jauh dr ayah die..anak manja tu...
kedua sebab izwan..kalau kt sini izwan dekat, senang kalau ade ape2...yg ketiga sebab aku pemalas nk packing barang..haha...banyak kot barang baby, barang bunga, barang mak dia...fengsaannn

cuma yg buat negatif skit kalau pantang kt rumah sndiri ni dua sebab je...pertama, kene naik tangga, kedua takut mak tak boleh lama, ketiga...aik, ade ketiga..hehe...kt kpg best skit la..suasana kampung, rumah pun besar..

tp ape pun, x kesah lah..berpantang anak kedua ni kene kuat mental dan fizikal..cabaran x tahu lagi mcm mana, mungkin lebih mencabar atau mungkin lebih mudah...harap2 dipermudahkan la Ya Allah amin.

so back to the topic..untuk booking urut aku bayar 50% deposit = RM 225
untuk set bersalin pulak dapat harga murah = RM 240 (seronok nyeeee)

yg nak cerita sekarang pasal kain batik..haha...kebetulan zaira pergi langkawi haritu, jadi aku kirim la kain batik 3 pasang..nk pakai time pantang nnti...lepas tu aku kirim pemanggang ajaib jugak, sng izwan nk masak makanan pantang aku nnti..kate izwan la...nnt kite tgok kan ye..haha...


ni gambar pertama zaira hantar..saiz sederhana...harga 53.90...


Yg ni gambar kedua, saiz besar sikit..harga 62.90...aku ambik yg ni sbb izwan yg suruh...die kata alang2 biar ambik besar..tp lepas tu aku mcm menyesal skit sebab berat kot, kesian zaira kena bawak pemanggang berat ni sampai airport...and aku pun terus x rajin nk gune...hihi

untuk kain batik lak, aku bajet sehelai 15 ringgit...zaira dpt carikan yg sehelai 13 ringgit...ok lah, cantik n lembut kain nye...


Aku pilih color, merah, biru and purple...corak zaira ambik yg sama je..die x perasan sebenar nye...tp aku ok je sbb aku suke jugak corak die...

so semalam bermula la proses mengubahsuai kain2 batik itu...paham2 jelah aku ni kan kurus cikeding je..pendek lak tu...nk pakai terus kain tu mmg x sanggup la aku...memang akan terlocot je jawab nye nnti....


susun dulu...yg atas sekali tu kain batik yg paling aku suka sekali..yg ni aku beli time g honeymoon dulu...mmg cantik corak nye...kain nye pun lembut n tebal...beli kt beras terbakar..dapat harga 11 ringgit..nape la time tu aku beli selai je kan....rugi2...

yg lapisan kedua tu, kain batik yg amy beli, x best pakai sebab nipis n kain die licin, rasa mcm batik tiruan pun ade.....warna pun tgok la tu, cepat je luntur padahal baru setahun beli n jarang guna....yg ni pakai time pantang bunga dulu...sbb x best tu yg nak beli baru, lagipun 3 pasang kain batik yg amy beli ni, habis dah izwan gunting2..die ckp x muat die nak pakai..lol.....mmg la x muat pinggang die saiz berape, pinggang aku saiz berapa...haha


ek eh...ade tangan si kecik la...mcm start nk menyibuk je ni...hehe


haaa kan...die dah duduk tengah2 dah.......x jadi keje la jawab nye ibu mcm ni nak.....


memang x boleh dibiarkan ni...kene panggil bapak die untuk rescue ni......


naseb baik die nak p main dgn ayah die..dah setel menggunting ikut panjang dan lebar yg aku suke...simpan sekejap...bila si kecik dah tido, baru la start menjahit pulak...yg merah dulu..


yg biru pulak...


purple last sekali...fuhh naseb baik ade 3 helai je..kalau 100 helai, pengsan mak limah...ni pun yg last ni aku gune benang biru atas, benang purple bawah...maleh dah haihh nak tukar2 benang..asal boleh jela


yeayyy siap dah....dah boleh pakai....ehhhh belum lagi..sebab x basuh lagi...hehe.....tggu turn basuh baju bunga yg makngah bagi haritu, join sekali....

so tu je la...owwwhhh cume nk share satu benda....wekend lepas pecah rekod aku untuk demam pertama kali ketika mengandung..sebelum ni kalau ngandung x penah demam..seseme ke batuk ke mmg x penah...agaknye jangkit dgn angah masa balik yong peng haritu...satu malam aku x boleh tidur...kerongkong rasa terbakar...xtau cmne nk ckp sakit nye tu...ngiring ke kiri sakit, ngiring ke kanan sakit..pendek kata mmg x boleh tido...dapat tido dalam 10 minit cmtu dah terjaga balik...satu malam jugak wan asik2 kene bangun utk urut kn belakang aku...kalau x, mmg lagi x boleh tido aku...
thanks husband....appreciate sgt...huhu...
naseb baik la pagi tu dah reda..pegi klinik, doktor ckp kerongkong merah je...Alhamdulillah xde pape...x mo la kene lagi sakit cmtu...mmg sakit..time bunga dulu penah jugak kene tp bukan sbb demam n xde la sepanjang malam...xpe la ujian...


budak comel ni pun jangkit demam jugak..die yg demam dulu, tp naseb baik die tido lena...ibu ngerang2 sakit pun die elok je tido...baik anak ibu syg ni...


my princess...the queen of my heart...apple of my eyes...my everything....sayang kamu dunia akhirat nak...terus membesar dgn sehat dan kuat ye....


daa~~

No comments:

Post a Comment